tirsdag 13. mai 2014

11 tips til å holde en sunn balanse mellom jobb og privatliv




Det har over det siste tiåret blitt vanskeligere å skiller jobb og privatliv. Mer og rimelig teknologi har gjort det mulig for de ansatte å holde kontakten med jobben hele døgnet, samtidig som de tar med seg sosiallivet på jobben igjennom Facebook, Instagram og Twitter. De fleste trenger en sunn balanse mellom arbeid og privatliv for å leve et lykkelig liv. Til tider føles det ikke som det er nok timer i døgnet og det er overvelmende mye å gjøre på jobben, samtidig er vi oppdatert på hva 20 av vennene våre spiste til middag og når barneskolevenninnen din sin 1 åring tok sitt første steg. Er det tid eller er det prioriteringer som utfordringen vår? Her er 11 triks på hva du kan gjøre for å jobbe mer effektiv og bruke tiden din riktig, slik du unngår stress og klarer å skape en sunn balanse mellom jobb og privatliv. 


Jobb smartere
1 . Synkroniser kalendere
Legg dine personlige forpliktelser til samme kalender som arbeid. Da er det mindre sannsynlighet for at du glemmer dine personlige forpliktelser og i tillegg jobber man mer effektivt igjennom arbeidsdagen. Sett av tid til hjem, middag, barn, venner etc og du vil tvinge deg selv til å være tilstede der du skal vær.

2 . Sett av tid
Sett av tidsbegrenset tid til dine oppgaver. Ved å jobbe effektiv med oppgaver i visse tidsrom vil du unngå å ”kaste” bort tid på å lese blogger, være på Facebook og heller holde fokus. Stadige avbrytelser i arbeidet gjør at vi føler at vi jobber mye mer enn vi egentlig gjør. 50 minutt effektiv jobbing, 10 minutters pause. 

3. Dropp varsel.
Et pip eller en vibrasjon hver gang noen poster noe på Facebook er distraherende, og det er helt unødvendig å være oppdatert om sine facebooksvenner til en hver tid. Prøv å legg bort telefonen når du jobber, tilbringer tid med barna eller vennene dine. Du blir da mer fokusert og tilstede i øyeblikket og tiden vil være av høyere kvalitet.

4 . Kryss av gjøremål
Legg til de minste gjøremål til din daglige agenda. Når du krysser av hvert et fra listen får du en mestringsfølelse som hjelper deg til å mester større oppgaver. Det er også lurt å dele opp store oppgaver til deloppgaver og mestre dem individuelt.

TREN
5 . Ja, tren!
Trening er drivkraften som gir oss ekstra energi og hjelper deg til å holde fokus og gir deg mer energi. Hvis du tar vare på deg selv daglig, vil kroppen ta vare på deg. Ta den tiden du fortjener til litt ekstra bevegelse hver dag , enten det er 30 minutter på en gang eller 10 minutter om gangen i løpet av dagen .

6 . Tren på morgenen
Ja, du er flink til å trene, men du greier ikke komme deg opp på morgenen. Å være i aktivitet tidlig gir deg ekstra energi og endorfiner til du skal på jobb. I tillegg slipper du å få et boost av energi før du skal legge deg på kvelden.


Sett av tid til deg selv
7 . Sett dine mål
Akkurat som med penger har du fått en tidsbegrenset periode. Kjenn dine verdier og mål og forhold deg til dem når du lager et tidsbudsjett. Og hold deg til budsjettet.  har du fått en begrenset tidsperiode .

8 . Administrere forventninger .
Selv om du har bestemt at fra 19.00 til 07.00 neste dag er du ikke tilgjengelig pr epost og mobil vet ikke dine kollegaer og kunder dette. Dette kan du administere, la andre få vite om din ”nede” tid, da har ikke de forventninger til svar og du slipper å bekymre deg for at epostene hoper seg opp i mailboksen din. Samme gjelder venner og familie, la de vite når det er hensiktsmessig å kontakte deg når du er på jobb.

9 .Si nei!
For å kunne få en sunn balanse mellom hjem og jobb trenger man å kommunisere grenser tydelig. Om en aktivitet eller mulighet kommer opp som ikke passer inn i timeplanen din, må du si nei. I tillegg må du se på om muligheten som kommer opp er noe som står i stil med dine mål og verdier. Du trenger ikke si ja, selv om du har tid.

Få nok søvn
10 . Forbered for dagen fremover .
Forbered neste dag før du legger deg.  En smidig start på dagen, med ferdig pakket gymtøy, lunch og klær som ligger fremmer kan redusere stressnivået betydelig. Å være forberedt vil hjelpe deg å få ut døren raskt , men i tillegg vil det gi deg en ro når du legger deg på kvelden.

11 . Være seng - klar .

Sett en alarm for sengetid. Skal du stå opp 6.30, sett en alarm på 22.30 og kom deg i seng. Alt for ofte holder vi oss våkne alt for lenge, ved å sette på en sovealarm vil du passe på å få i deg nok søvn som gjør at du fungerer bedre neste dag. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar