torsdag 24. april 2014

9 grunner til hvorfor å spise en RAW Food Diet er sunnere for deg og planeten.


Våren 2012 bestemme jeg meg for å gå for en 100 % Raw Food diet. Jeg hadde alltid vært interessert i å spise en rå diett og hadde gjort dette delvis, men jeg hadde aldri hatt nok motivasjon til å gjøre det fullt ut. Jeg leste flere artikler hvor andre spiste seg fri fra sykdommer og allergier, og når pollensesongen gjorde sitt inntog med sesongens første nys bestemte jeg meg; All In Raw Food til etter sommeren. Og det funket, allergien tok ikke knekken på meg, for første gang på mange år. Den kom heller ikke tilbake i fjor, men i går kom det første nyset for sesongen og jeg visste hva jeg hadde å gjøre. Nå er jeg ”All In Raw Food” igjen.  

Hvorfor spise Raw Food?

Raw food er levende mat. Oppvarming mat over 50 grader ødelegger mye av næringsstoffene i maten og minsker den naturlige livsenergien .

Enzymer. Oppvarmet mat ødelegger mye av de naturlige i maten som er nødvendig for å bryte ned næringsstoffer. Å spise rå mat eliminerer dette problemet.

Umiddelbar energi . Du vil ikke tro det før du har prøvd det, men å spise RAW food gir deg energi umiddelbart, så i stedet for at kroppen din må bruke energi på å bryte ned maten du har inntatt, får du heller mer energi. Som regel bruker man å bli trøtt og sliten i 2-3 tiden på jobben, når jeg spiste raw fikk jeg ikke det problemet i det hele tatt

Bedre søvn og mindre søvn behov . Jeg sov bedre enn jeg har sovet noen gang og våknet opplagt. På de fleste dagene våknet jeg opp full av energi.

Økt mental klarhet . Å spise rå hjalp meg å fokusere på de tingene som er viktig og gjorde meg mer følelsesmessig på bølgelengde med andre. Det var som en vegg av tåke ble fjernet fra hjernen min. Det er lettere å tenke klart og fokusere i lange perioder av gangen .

Spis så mye du vil . Dette er egentlig ikke en helsemessig gevinst , men det er ganske fantastisk. Man blir aldri ubehagelig stappmett eller tung og sliten etter et måltid.

Mindre opprydding . Enkelt sagt , det er ikke mange retter å vaske når du spiser frukt og grønnsaker.

Ingen emballasje. Å spise rå betyr mindre emballasje, mindre søppel, bra for meg og bra for miljøet.


Forbindelse med jorden. Å spise mat som er blitt nylig plukket bare føles annerledes . Du føler deg mer knyttet til jorden og mer jordnær.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar